mandag 8. april 2013

100 % grovt

Anbefaller denne populære oppskriften på lettvinte og sunne brød med en grovehetsprosent på 100, fra en favorittkokebøkene mine: "Sunt, raskt og rimelig med Inger". Jeg trodde ikke man kunne lage så sunne brød som faktisk henger sammen med en så enkel oppskrift, men det gikk faktisk over all forventning. Det viktigste er nok at deigen er nok løs: Den skal bare helles eller spas over i brødformene. De ferdige brødene skal være litt fuktige inne, og oppevares derfor best i kjøleskapet etterhvert som man tar dem ut av fryseren.

Ingers Rugbrød

1,3 kg fin sammalt hvete
200 g fin samalt rug
200 g helkorn hvete
75 g fersk gjer
2 strøkne ts salt
9 dl kruskakli
1 dl linfrø
1 dl sosikkekjerner
1,8 - 2 liter vann (eller 1 l skummet mek, søt eller sur og 1 liter vann)

Jeg synes det ble en gode smak av brødene når jeg tok halvparten skummet kulturmelk.

Fremgangsmåte:
Som vanlig gjerbakst: Altså det tørre blandes og man heller over lunken vann/ melk iblandet ferskgjær. (Eller bruk tørrgjer som blandes med melet). Elt godt i kjøkkenmaskin eller for hånd.

Forhev deigen i 1 time og slå den ned. Deretter hever du den 30 min til. Slå deigen ned igjen og fordel den i 3 brødformer (2-liters, eller fire 1,5-liters) Om ønskelig kan deigen etterheves ytterligere til den når opp til kanten av brødformen (for mye etterheving kan medføre hulskorme). Stek brødene på nederste rille i ovnen på 220 grader i underkan av en time.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar