fredag 19. juni 2015

Lyst på noe godt til kaffen?

Da kan du lage denne sunne, saftige og mektige sjokoladekaken som smaker nesten så godt som usunn. Oppskriften jeg lot meg inspirere av var en muffinsoppskrift jeg kom over på: sjelemat.blogspot.no.

Du trenger:
- 100 malte hasselnøtter/ mandler ( jeg blandet halvt om halvt)
- 1 ss kakaopulver
- 1 ts bakepulver
- 1 ts vaniljepulver
- 1-2 ts fiberhusk ( kan nok utelates) men jeg brukte det fordi jeg forestilte meg at det kanskje ville bidra til å gjøre kaken fastere. 
- 70 g sukrin ( jeg tok bare halve mengden og tilsatte i stedet litt steviapulver og lønnesirup.
- 2 egg
- 1 pk tine naturell kremost (125 g)
- 75 g smeltet smør
- en skvett sterk kaffe eller litt pulverkaffe
- 1 ts vaniljepulver

Jeg tok enkelt og greit bare og puttet alle ingrediensene i en og samme bakebolle for så å blande det hele sammen med håndmikseren til en jevn røre. Dette ble en forholdsvis liten kake som passet til min minste runde kakeform (usikker på diameter). Stekes på 180 grader i 20 min. 

Lag eventuelt glasur ved å blande sammen smeltet smør med en god mengde kakaopulver og litt sukrinmelis/ vaniljestevia dråper som jeg brukte (eller annet foretrukket søtningsmiddel). Smak til med litt kaffe eller presset appelsin for ekstra god smak. Hell over den avkjølte kaken og pynt gjerne med kokosmasse og bær. 

1 kommentar:

  1. Mmm, så veldig godt ut! Visste ikke at det var markjordbærsesong allerede!

    SvarSlett