tirsdag 14. april 2015

Hjemmelaget nugatti

I dag har jeg prøvd en oppskrift på hjemmelaget, sunn nugatti som jeg fant på: ica.no. Jeg gjorde kun noen små endringer på ingredienslisten og resultatet ble alt annet en skuffende til tross for at nøttene ble litt småbrente i stekovnen. Vi bruker sjokoladepålegget på paleobrød/knekkebrød, kornfrie lapper/vafler og lignende. Og så skal jeg innrømme at det har gått noen skjer rett i munnen også. Nam, nam!


Du trenger:
- 200 g hasselnøtter
- 2 ss lønnesirup
- 2 ss sukrinmelis
- 10 steviadråper med vaniljesmak
- 1 ss kokosolje eller annen nøtteolje (ca. 3 ss flytende)
- en klype maldonsalt
- saften fra en halv appelsin
- 3-4 ss råkakao

Du kan prøve deg fram med alternative søtningsmiddel, og smake deg fram hvor søtt du ønsker pålegget. Jeg synes den ble passe søt med de mengdene jeg har oppgitt ovenfor, men ser ikke bort ifra at den må være litt søtere hvis den skal konkurrere med butikknugatti.

Hasselnøtter ristet i stekovnen på ca 200 grader i 10 minutter. De er ferdige når det begynner å lukte nøttelukt på kjøkkenet. Så da er det ingen grunn til å vente med å ta dem ut til det lukter brente nøtter slik jeg gjorde. legg nøttene i et kjøkkenhåndkle og rull hardt mot underlaget til mest mulig av skallet løsner. Så skal du kjøre nøttene i en blender eller lignende. Først får du et grovt nøttemel. Forsetter du en stund til skal de bli en flytende masse. Hjelp til med en slikkepott underveis hvis massen kjører seg fast. Tilsett de øvrige ingrediensene og smak til med ønsket søtningsmiddel.

Kos deg med et sunt og godt nøtte-sjokopålegg som du også med god samvittighet kan la barna få spise av hver dag. Fri for sukker og e-stoffer :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar