tirsdag 28. april 2015

Lillesøster snart 3 måneder

På torsdag fyller lillegullet vår 12 hele uker. Det er fortsatt ikke helt faste rutiner her i huset, med soving og amming, men litt mer forutsigbart har det nok blitt. Det blir mange korte lurer i løpet av dagen til ulike tider, men når jeg legger henne ute i vogna i 11-tiden kan hun sove i mange timer i strekk hvis hun er mett og god i magen. Sånn ellers er det aller meste bare kos og hygge med en sånn blid og fornøyd liten baby i huset. <3 Det er givende å få være mamma ( babyene favoritt) og kunne observere på nært hold hvordan den lille lærer, utvikler og forandrer seg fra dag til dag.

Nytt for denne peroden:
- Elisa har så smått begynt å le når vi synger og leker med henne. Hun synes det er gøy med regleleker som f.eks ride, ride rakne, ro, ro båt og synes det er en fryd å få humpe opp 
og ned når hun ligger på fanget.
- Mer babylyder og aktiv kommunikasjon med lyder når vi prater med henne.
- Hun har begynt å gripe tak i leker som henger over henne og fører dem mot munnen.
- Hun blir stadig mer våken og observant og følger interessert med på det som foregår rundt henne.
- Soverutinene har endret seg og hun kan nå sove opp mot åtte timer i strekk etter å ha blitt lagt om kvelden. Hun våkner vanligvis kun en gang i løpet av natten for amming. Morgenen starter vanligvis i syv-tiden.
- Hun har blitt sterk i nakken og kan bæres uten at vi støtter hodet så mye. Når hun ligger på rygg og dras opp etter armen holder hun hodet opp selv. Hun er også glad i å ligge på magen på leketeppet og blir stadig mer utholdende.
- Hun har begynt å protestere ganske ofte når jeg legger henne fra meg på gulvet eller i vippestolen for å kunne bruke hendene til andre ting. 
- Vi legger henne tidligere nå da hun stort sett har vist seg å være veldig klar for senga allerede i åtte tiden. Dermed har vi flyttet kveldstellet til sju-halv åtte tiden. Da er det bleieskift, pysj  og eventuelt litt babymasasje hvis ønskelig, kos på sofaen og til sist litt amming fram til øynene begynner å gli igjen. Vaskestell og bading tar vi oftest på morgenen nå, da hun er mer opplagt til den slags. Hun sovner som regel på første forsøk når jeg legger henne godt klemt inn i hjørnet på senga, med smukk og koseklut og dynen tett pakket omkring. Det hender jeg legger henne litt for seint og hun blir overtrøtt, og da må jeg vugge og bære ganske lenge før hun roer seg nok til at jeg får lagt henne. 

1 kommentar:

  1. I natt sov Elisa nesten ti timer i strekk fra rett før åtte på kvelden til kvart på seks om morgenen. Ny rekord! :) håper jeg ikke blir bortskjemt ;)

    SvarSlett